Ce este franciza?


Pentru proprietarul afacerii, franciza este un mod de extindere a afacerii. Pentru francizat, riscul de eșec este mult mai mic atunci când pornești o afacere în franciză decât una proprie fiind o oportunitate de a deschide și a conduce o afacere sub o marcă recunoscută.

A avea o franciză nu se rezumă doar la dreptul de a folosi numele și logo-ul brandului, ci și la adaptarea afacerii la cerințele francizorului. Francizatul va avea mereu suport din partea francizorului - cum ar fi cursuri de formare profesională pentru francizat și angajații lui; campanii promoționale pentru a sprijini creșterea vânzărilor.


O franciză se deschide atunci când francizorul autorizează un francizat să utilizeze marca și metodele sale de organizare a afacerii. În contrapartidă, francizatul plătește francizorului o taxă de intrare în rețeaua de franciză (numită taxă de franciză - entry fee) și o taxă periodică (numită redevență - royalties).

Principiile de bază privind cooperare în sistem de franciză
 

  1.     Francizorul este proprietarul logo-ului și brandului în franciză.
  2.     Francizorul a testat conceptul de afacere și i-a demonstrat profitabilitatea.
  3.     Francizatul operează sub logo-ul și brandul francizorului ca antreprenor independent: câștigurile sale fiind reprezentate de profitul afacerii.
  4.     Francizatul are responsabilitatea financiară a investiției.
  5.     Francizatul este proprietarul spațiului de operare al afacerii.
  6.     Francizorul trebuie să asigure transmiterea cunoștințelor pentru ca francizatul să gestioneze afacerea în mod corespunzător.
  7.     Francizatul cumpără licența de operare în franciză și trebuie să plătească o taxă lunară pentru beneficiile primite de la francizor.
  8.     Francizator decide asupra prețul și serviciilor oferite în punctul său e desfacere. Profitul depinde de profesionalism și comunicarea cu clientul.
  9.     De obicei, francizatul are influență asupra lucrărilor efectuate din locația condusă de el.
  10.     Principiile de cooperare dintr francizat și francizor sunt reglementate prin contractul de franciză și instrucțiunile de gestionare a afacerii în sistem de sunt incluse în manualul operațional. (Sursa: http://franchising.info.ro)



Cadrul juridic
Prin Ordonanța nr.52 din 28 august 1997, privind regimul juridic al francizei în România, se definesc următorii termeni:
Francizorul este un comerciant care:
 

  •     este titularul drepturilor asupra unei mărci înregistrate, cu condiția ca drepturile să fie exercitate pe o durată cel puțin egală cu durata contractului de franciză;
  •     conferă dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
  •     asigură beneficiarului o pregătire inițială pentru exploatarea mărcii înregistrate;
  •     utilizează personal și mijloace financiare pentru promovarea mărcii sale, cercetării și inovației, asigurând dezvoltarea și viabilitatea produsului.


Beneficiar este un comerciant, persoană fizică sau juridică, selecționat de francizor, care aderă la principiul omogenității rețelei de franciză, așa cum este ea definită de către francizor.

În limbajul uzual, beneficiarul unei francize se mai numește și francizat sau francizer.
 

DSC SERVICE


Ce este franciza?

Franciza este o modalitate de dezvoltare a unei afaceri. Partenerii acestei strategii sunt un francizor - proprietar al unei mărci și deținător de know-how și un comerciant independent care se numește francizat.


Oferta franciza DSC Service

Termen contract: 3 ani
Exclusivitate teritorială
Instruire / training gratuit
Experiență anterioară: nu este nevoie


CONTACT

Bariera Valcii, Str. Merisorului, Nr. 29 H Craiova, Dolj
E-mail: dsc[at]indreptariauto.ro
Telefon: 0740.159.274